Välkommen till Glaukomförbundets hemsida!

Webbplatsen är anpassad för dig som är synsvag. Uppe till höger kan du ställa in storlek på text samt kontrast så att det blir enkelt att läsa. Ser du mycket dåligt stödjer den här webbplatsen ”Talande Webb”.

Välutbildade optiker kan avlasta hårt pressad ögonsjukvård

Sveriges optiker kan nu, med rätt utbildning, få behörighet att använda så kallade diagnostiska droppar. Det skapar nya möjligheter för ett ännu närmare samarbete mellan ögonsjukvården och optikerbranschen – och i förlängningen en bättre ögonhälsa hos befolkningen.

År 2015 meddelade Region Halland att man slutar med screening för glaukom-hereditet. Eller på vanlig svenska: landstingsvården i Halland slutar erbjuda speciell uppföljning av personer som har glaukom ("grön starr")  i släkten. Det är bara ett exempel på de neddragningar som sker när Sveriges ögonsjukvård kämpar för att fördela sina begränsade resurser till en befolkning där de äldre blir allt fler, och vårdbehovet bara växer. En färsk undersökning från Synskadades Riksförbund visar att drygt var fjärde patient i ögonvården får vänta mer än tre månader för ett första besök hos en ögonläkare – något som utgör ett brott mot vårdgarantin.

Situationen fick Johan Semby, överläkare vid ögonkliniken i Hallands sjukhus, att tänka i nya banor. Som ansvarig för frågor som rör glaukom i Region Halland insåg han att man måste bli bättre på att engagera aktörer utanför landstingssystemet. Och här ägnade han en särskild tanke åt yrkeskåren av högutbildade optiker som har både kunskap och utrustning för att utföra basala undersökningar av ögontryck och synfält.

– Vi ville skapa en ökad grundförståelse för våra behov hos andra aktörer som tar hand om landstingets ögonpatienter – både privata ögonkliniker och optiker, säger Johan Semby som bjöd in båda dessa grupper till glaukomsatsningen Projekt Halland Zebra i september 2016.

Lars Steen, ordförande i Glaukomförbundet välkomnar de här tankegångarna hos sjukvården:

– Jag tycker det är bra att optikerna är aktiva inom det här området och jobbar i team med sjukhusen – tillsammans löser de patientens problem.

Läs hela artikeln HÄR!

Har du läst
senaste numret?

Tidningen ÖgonTrycket utkommer med fyra nummer per år, i februari, maj, september och december. I ÖT nr 4 kan du bland annat läsa om ögontrycket – en viktig del av glaukomsjukvården,
om att optikerna kommer alltmer i fokus i framtida ögonsjukvård, vilken hjälp som kan fås av Syncentralen,
om startskottet för ett framtida världsledande ögonsjukhus i Stockholm.

Från Glaukomförbundet rapporteras om medlemsenkäten som nu är klar samt från extrastämma och Inspirationskonferens i oktober.

Ögontrycket publiceras digitalt i sin helhet här:

Ögontrycket nr 4 • 2016

Du kan läsa ett urval av artiklar från äldre nummer genom att klicka på länken Glaukomförbundet och sedan ÖgonTrycket i vänsterspalten.

Prenumerera på papperstidningen genom att bli medlem för endast 200 kr per år. OBS! Medlemsavgiften kan variera mellan de olika glaukomföreningarna. Anmäl dig som medlem genom att klicka på
BLI MEDLEM! Välkommen in!

Glaukom i dag – bättre kunskaper och behandling, men låg prioritet

Glaukom är fortfarande en av de vanligaste allvarliga ögonsjuk-domarna, och många glaukompatienter blir blinda på båda ögonen under sin livstid även i Sverige.

Samtidigt står vi på en mycket fastare kunskapsgrund än tidigare, och såväl diagnostiska metoder som uppföljnings- och behandlingsmetoder har utvecklats mycket de senaste 30 åren.

Det är hoppingivande att vi har en hygglig uppfattning om hur vi ska kunna gå vidare och minska glaukomrelaterade synhandikapp i framtiden.

Läs hela artikeln i Läkartidningen 38/2016
av Boel Bengtsson, docent, universitetslektor
och Anders Heijl, senior professor; båda institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, oftalmologi, Lunds universitet

I Medlemsforum kan du byta erfarenheter med personer som också har Glaukom (grön starr). Tipsa varandra om hjälpmedel, hur ni klarar er i vardagen med en ögonsjukdom.

Donationer gynnar glaukomforskningen

ETT STORT TACK
till Er som skänkt pengar till glaukomforskningen!
Vill du bidra till forskningen sätter du in ditt bidrag på plusgirokonto 56 42 28-5.

• den 19 december 2016

Välutbildade optiker kan avlasta hårt pressad ögonsjukvård

Välutbildade optiker kan avlasta hårt pressad ögonsjukvård Sveriges optiker kan nu, med rätt utbildning, få behörighet att använda så kallade diagnostiska droppar. Det skapar nya...

• den 19 maj 2016

Seniordagen 26 maj Kungsträdgården

Glaukomförbundet på Seniordagen 26 maj kl 10-17 i Kungsträdgården Vi finns i monter nr 101 B. Fri entré - Välkommen!   Mer information och PROGRAM finns HÄR!

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-01-12
Har glaukom vä, vid senaste läkarbesök hade trycket ökat från 21 före jul, till 34 den 9e januari. Använder dagdljuslampa (Philips). Undrar om det finns ett samband??
Ulrike Kylberg, Gränna

2016-12-15
Har konstaterat glaukom ca drygt 1½ år tillbaka i höger öga. Efter att ha tagit diverse ögondroppar under flera månader utan att trycket gick ner tillräckligt, blev enda alternativet att operera för ett år sedan. Vidvinkeln är begränsad men det har jag lärt mig anpassa mig till. Jag är hela tiden medveten om mitt öga, det "känns stort". Synen är aldrig skarp och jag antar att jag får leva med detta. Någon som känner igen sig?
Anna Nyquist, Kristinehamn