Välkommen till Glaukomförbundets hemsida!

Webbplatsen är anpassad för dig som är synsvag. Uppe till höger kan du ställa in storlek på text samt kontrast så att det blir enkelt att läsa. Ser du mycket dåligt stödjer den här webbplatsen ”Talande Webb”.

Nytt nummer ute NU!

Tidningen ÖgonTrycket utkommer med fyra nummer per år, i februari, maj, september och december. I ÖT nr 3 kan du bland annat läsa om att även hundar kan få glaukom, om glaukommedlemmarnas erfarenheter av att lyssna på Ögontrycket, som självklart finns som taltidning, och Gudrun Fleetwoods berättelse om talbokens historia.

Läs också om förbundsordförande Lars Steens rapport från Nordiska Oftalmologkongressen och docent Boel Bengtssons debattinlägg kring val av metod för synfältstest samt synpedagog Krister Indes svidande kritik av Transportstyrelsen.

Ögontrycket publiceras digitalt i sin helhet här:

Ögontrycket nr 3 • 2016

Du kan läsa ett urval av artiklar från äldre nummer genom att klicka på länken Glaukomförbundet och sedan ÖgonTrycket i vänsterspalten.

Prenumerera på papperstidningen genom att bli medlem för endast 200 kr per år. OBS! Medlemsavgiften kan variera mellan de olika glaukomföreningarna.
Anmäl dig som medlem genom att klicka på BLI MEDLEM!

Välkommen in!

Glaukomförbundet fortsatt kritisk till Transportstyrelsens syntester

Glaukomförbundets ordförande Lars Steen är starkt kritisk till att Transportstyrelsen helt förlitar sig på ett maskintest som utsätter ögats näthinna för ljusblixtar för att fastställa om människor har ett tillräckligt bra synfält. Lars Steen anser att detta test inte är tillförlitligt för att avgöra körförmågan, säger han i en radiointervju i P4 Dalarna.

Läs mer och lyssna HÄR
Länk till P4 Dalarna,
reporter Robert Österlind.

Ytterligare två intervjuer av Robert Österlind, P4 Dalarna,
om körkortsfrågan:

Michael Palm i Avesta fick sitt körkort indraget av Transportstyrelsen efter 350 000 prickfria mil ute på vägarna. Läs mer och lyssna HÄR

Chefsläkare Lars Englund, Transportstyrelsen, erkänner brister i återkallelser av körkort. Läs mer och lyssna HÄR

I Medlemsforum kan du byta erfarenheter med personer som också har Glaukom (grön starr). Tipsa varandra om hjälpmedel, hur ni klarar er i vardagen med en ögonsjukdom.

Donationer gynnar glaukomforskningen

ETT STORT TACK
till Er som skänkt pengar till glaukomforskningen!
Vill du bidra till forskningen sätter du in ditt bidrag på plusgirokonto 56 42 28-5.

• den 19 maj 2016

Seniordagen 26 maj Kungsträdgården

Glaukomförbundet på Seniordagen 26 maj kl 10-17 i Kungsträdgården Vi finns i monter nr 101 B. Fri entré - Välkommen!   Mer information och PROGRAM finns HÄR!

• den 2 maj 2016

SRF-seminarium med Enping Chen 19 maj 2016

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2016-11-22
Hej Efter akut besök i Nyköping konstaterades att båd Pilokarpin och Simrinza i flaska var jag starkt allergisk emot. Togs bort och nu börjar svullnad och illrödheten ton abort. Fast jag varit på många akutställen har man inte pratat om konserveringsmedlet och allergi. Jag har 4 mån gått med sveda och illrött öga. Nu har jag pipetter och det funkar bra med Pilokarpin och Truosopt samt Ganfort. Trycket är som högst på morgonen är det alltid så?
Anders Hedström, Tystberga

2016-11-15