28 februari

Har enligt optikern för högt tryck i ena ögat, upplever det smärtsamt o jobbigt. vad bör man ligga på normalt i tryck på ögat?

Det finns inte någon exakt gräns för hur högt ögontrycket får vara. Ligger trycket under 20 så är det bra, en del personer kan ha tryck på 25-30 och det är fortfarande normalt för dem. Ligger trycket närmre 25 så bör man undersöka ögonen ytterligare för att få reda på om man har glaukom, och då brukar optiker remittera till ögonläkare. Om man har lätt förhöjda tryckvärden så känner man inget obehag från ögonen, det är först när trycket kommer upp mot 40 som det kan kännas besvärligt. Så om du inte har så höga ögontryck så kan dina besvär bero på något annat.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkarna Hans Eriksson och Marcelo Ayala, så svarar de så fort som möjligt. Hans Eriksson arbetar som ögonläkare på Ögonmottagningen i Eksjö, och som ögonkirurg på Memira. Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare på Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Vi publicerar din fråga här med ett svar. Vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller inte gäller glaukom.

2016-02-05
Hej. Jag var på ett möte anordnat av glaukomföreningen i Götebotrg, där Anders Bergström hade en väldigt intressant föreläsning om olika metoder att operera ögon för att sänka trycket. Jag vet inte om det spelades in, men jag tror det vore väldigt intressant för många att få se eljes höra föredraget. Om det fins inspelat, och är möjligt stt lägga upp på hemsidan Lars Zttergren
Lars Zettergren , Tjörn

2015-11-21
Det är synd att glaukomföreningen, som gör ett jättebra jobb, glömmer oss unga som föddes med glaukom. Jag ser till exempel bara bilder på äldre människor på hemsidan. Tråkigt!
Klas,