28 februari

Har enligt optikern för högt tryck i ena ögat, upplever det smärtsamt o jobbigt. vad bör man ligga på normalt i tryck på ögat?

Det finns inte någon exakt gräns för hur högt ögontrycket får vara. Ligger trycket under 20 så är det bra, en del personer kan ha tryck på 25-30 och det är fortfarande normalt för dem. Ligger trycket närmre 25 så bör man undersöka ögonen ytterligare för att få reda på om man har glaukom, och då brukar optiker remittera till ögonläkare. Om man har lätt förhöjda tryckvärden så känner man inget obehag från ögonen, det är först när trycket kommer upp mot 40 som det kan kännas besvärligt. Så om du inte har så höga ögontryck så kan dina besvär bero på något annat.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-02-16
Hej , fick min första erit 06, sen har jag haft många efter det. opererats för gråstarr 2012. Augusti 2015 började trycket i ögat öka ordentlig och tog massor med div droppar. Inget hjälpte och det blev operation på Universitets sjukhuset i Örebro domär väldigt duktiga där. Nu har jag en shunt i ögat och jag har inte haft någon erit på ett par år men tar kortisondroppar 2 ggr dagligen och lär nog få ta det livet ut. Ingrid Larsson i Eskilstuna
Ingrid Larsson, Eskilstuna

2017-02-15