28 februari

Har enligt optikern för högt tryck i ena ögat, upplever det smärtsamt o jobbigt. vad bör man ligga på normalt i tryck på ögat?

Det finns inte någon exakt gräns för hur högt ögontrycket får vara. Ligger trycket under 20 så är det bra, en del personer kan ha tryck på 25-30 och det är fortfarande normalt för dem. Ligger trycket närmre 25 så bör man undersöka ögonen ytterligare för att få reda på om man har glaukom, och då brukar optiker remittera till ögonläkare. Om man har lätt förhöjda tryckvärden så känner man inget obehag från ögonen, det är först när trycket kommer upp mot 40 som det kan kännas besvärligt. Så om du inte har så höga ögontryck så kan dina besvär bero på något annat.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkarna Hans Eriksson och Marcelo Ayala (fr hösten 2014), så svarar de så fort som möjligt. Hans Eriksson arbetar som ögonläkare på Ögonmottagningen i Eksjö, och som ögonkirurg på Memira. Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare på Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Vi publicerar din fråga här med ett svar. Vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller inte gäller glaukom.

2014-09-19
Hej Jag har åter fått körkort efter tvår år med många synfältsundersökningar och massor av korrespondens med Transportstyrelsen. Vid besök hos ögonläkare fick jag frågan om jag ville ha synfältet undersökt av båda ögonen samtidigt, till skillnad från tidigare, varje öga för sej. Ett säkrare svar kunde på så sätt erhållas beträffande om ögonen kompenserade varandras bristande synfält. Vid synfältsundersökning av båda ögonen samtidigt visade det sig att ögonen kompenserade varandras bristande synfält och jag kunde på så sätt återfå mitt körkort. Kräv därför av Er ögonläkare remiss för synfältsundersökning av båda ögonen samtidigt. Alltså du kolla stjärnorna samtidigt med båda ögonen. Inte enögt. MVH Ulf
Ulf Nyström, Glumslöv

2014-07-29