28 februari

Har enligt optikern för högt tryck i ena ögat, upplever det smärtsamt o jobbigt. vad bör man ligga på normalt i tryck på ögat?

Det finns inte någon exakt gräns för hur högt ögontrycket får vara. Ligger trycket under 20 så är det bra, en del personer kan ha tryck på 25-30 och det är fortfarande normalt för dem. Ligger trycket närmre 25 så bör man undersöka ögonen ytterligare för att få reda på om man har glaukom, och då brukar optiker remittera till ögonläkare. Om man har lätt förhöjda tryckvärden så känner man inget obehag från ögonen, det är först när trycket kommer upp mot 40 som det kan kännas besvärligt. Så om du inte har så höga ögontryck så kan dina besvär bero på något annat.

Fråga ögonläkaren Hans Eriksson om glaukom, så svarar han så fort som möjligt. Hans Eriksson arbetar som ögonläkare på Ögonmottagningen i Eksjö, och som ögonkirurg på Memira. Vi publicerar din fråga här med ett svar. Vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller inte gäller glaukom.

2014-07-29
Hej Annamaria,à vi känner inte till någon som överklagat till Europadomstolen med det motivet. Vår egen allmänna idé är att försöka hitta lösningar inom de ramar Transportstyrelsen fått att hålla sig till. Dispens, körkort med begränsningar och körsimulatorprövning ligger inom ramarna. Och vi har dialog med Transportstyrelsen i Borlänge och Örebro. Att få regelverket ändrat är en större historia som vi inte satsat på så här långt. Att överklaga Transportstyrelsens körkortsbeslut till högre instans inom Sverige kan man, men vi känner inte till något fall i modern tid där det lett till ändring. ÖT har rapporterat om saken i ett antal nummer. Vi tycker inte att det räcker med synfältstest för att återkalla körkort och tror inte att det är ett effektivt sätt att få bort farliga förare från vägarna, utan anser att man måste få möjlighet att få sin körförmåga och sitt trafikbeteende testat om man nu inte råkar uppfylla de medicinska krav som fastställts. Om du vill kan du kontakta mig, christerekman@telia.com. Jag har synfältskador och fick dispens och hjälper gärna till där det kan vara till nytta. Vår arbetsgrupp "Synfältsskador och Trafiksäkerhet" är gemensam för Glaukomförbundet, Diabetesförbundet och Strokeförbundet och har ett långsiktigt syfte. /Christer Ekman
Christer Ekman, Täby

2014-07-20