28 februari

Har enligt optikern för högt tryck i ena ögat, upplever det smärtsamt o jobbigt. vad bör man ligga på normalt i tryck på ögat?

Det finns inte någon exakt gräns för hur högt ögontrycket får vara. Ligger trycket under 20 så är det bra, en del personer kan ha tryck på 25-30 och det är fortfarande normalt för dem. Ligger trycket närmre 25 så bör man undersöka ögonen ytterligare för att få reda på om man har glaukom, och då brukar optiker remittera till ögonläkare. Om man har lätt förhöjda tryckvärden så känner man inget obehag från ögonen, det är först när trycket kommer upp mot 40 som det kan kännas besvärligt. Så om du inte har så höga ögontryck så kan dina besvär bero på något annat.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare på Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

Hans Eriksson från Eksjö har slutat (april 2016) och lämnat Fråga doktorn-uppdraget efter många år och mängder av frågor om glaukom som han besvarat. Ett STORT TACK till Hans för ett jättefint arbete och god hjälp till våra medlemmar!

2016-08-06
Hej och tack för tips. Jag har också märkt stor skillnad på ljusförhållanden och hur ögonen mår i olika ljus. Det är tex mycket viktigt att ha en ljuskälla bakom TV:n så att inte kontrasterna blir för stora. Mvh Lola Bern
Lola Bern, Kalmar

2016-08-01