28 februari

Har enligt optikern för högt tryck i ena ögat, upplever det smärtsamt o jobbigt. vad bör man ligga på normalt i tryck på ögat?

Det finns inte någon exakt gräns för hur högt ögontrycket får vara. Ligger trycket under 20 så är det bra, en del personer kan ha tryck på 25-30 och det är fortfarande normalt för dem. Ligger trycket närmre 25 så bör man undersöka ögonen ytterligare för att få reda på om man har glaukom, och då brukar optiker remittera till ögonläkare. Om man har lätt förhöjda tryckvärden så känner man inget obehag från ögonen, det är först när trycket kommer upp mot 40 som det kan kännas besvärligt. Så om du inte har så höga ögontryck så kan dina besvär bero på något annat.

Fråga ögonläkaren Hans Eriksson om glaukom, så svarar han så fort som möjligt. Hans Eriksson arbetar som ögonläkare på Ögonmottagningen i Eksjö, och som ögonkirurg på Memira. Vi publicerar din fråga här med ett svar. Vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller inte gäller glaukom.

2014-04-12
Jag har fått besked om indragning av körkortet, pga glaukom / synfältsproblem. Jag har perfekt syn rakt fram och kan röra huvudet ! Någon som har tips hur jag ska överklaga/begära omprövning etc.?
Anders Lillje, Arboga

2014-03-10
Staffan Danielssons motion om förändrade regler för oss med synfältsbortfall har avslagits av riksdagens trafikutskott. Två partier har tillstyrkt motionen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Detta är en betydelsefull framgång för oss med glaukom. Men beslutet i riksdagen den 19/3 återstår. Jag uppmanar förbundet och alla lokalföreningar att skriva brev och påverka de övriga partierna till stöd för Danielssons motion, de kan förhoppningsvis ändra uppfattning inför beslutet i Riksdagen.
kenneth, sthlm