10 augusti

Har ett ögontryck med medelvärdet 23 på båda ögonen. Är detta något att oroa mej för Min ålder är 73år

23 är gränsvärde för ögontrycket. Hos de flesta personer är det helt normalt, hos en del kan det innebära en risk för glaukom. För att kunna svara säkert på den frågan så måste en del ytterligare undersökningar göras förutom tryckmätningen. Eftersom trycket är normalt hos de flesta personer finns inte skäl till oro, men om du vill veta säkert så kan du ta kontakt med ögonläkare eller vissa optiker som gör en utvidgad undersökning tillsammans med ögonläkare.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkarna Hans Eriksson och Marcelo Ayala (fr hösten 2014), så svarar de så fort som möjligt. Hans Eriksson arbetar som ögonläkare på Ögonmottagningen i Eksjö, och som ögonkirurg på Memira. Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare på Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Vi publicerar din fråga här med ett svar. Vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller inte gäller glaukom.

2014-09-19
Hej Jag har åter fått körkort efter tvår år med många synfältsundersökningar och massor av korrespondens med Transportstyrelsen. Vid besök hos ögonläkare fick jag frågan om jag ville ha synfältet undersökt av båda ögonen samtidigt, till skillnad från tidigare, varje öga för sej. Ett säkrare svar kunde på så sätt erhållas beträffande om ögonen kompenserade varandras bristande synfält. Vid synfältsundersökning av båda ögonen samtidigt visade det sig att ögonen kompenserade varandras bristande synfält och jag kunde på så sätt återfå mitt körkort. Kräv därför av Er ögonläkare remiss för synfältsundersökning av båda ögonen samtidigt. Alltså du kolla stjärnorna samtidigt med båda ögonen. Inte enögt. MVH Ulf
Ulf Nyström, Glumslöv

2014-07-29