10 augusti

Har ett ögontryck med medelvärdet 23 på båda ögonen. Är detta något att oroa mej för Min ålder är 73år

23 är gränsvärde för ögontrycket. Hos de flesta personer är det helt normalt, hos en del kan det innebära en risk för glaukom. För att kunna svara säkert på den frågan så måste en del ytterligare undersökningar göras förutom tryckmätningen. Eftersom trycket är normalt hos de flesta personer finns inte skäl till oro, men om du vill veta säkert så kan du ta kontakt med ögonläkare eller vissa optiker som gör en utvidgad undersökning tillsammans med ögonläkare.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2016-09-01
Jag är också jätteintresserad. Skickade en fråga i ämnet till Fråga doktorn i början av sommaren, men ännu inte fått något svar.
Ulla Alfredsson, Munkedal

2016-08-27
Hej, Vilka erfarenheter finns av den nya operationsmetoden XEN Gel Stent? Är mkt intresserad få höra från dig/er som gjort el har ngn bekant som gjort operationen.
Sören Holm, Hindås