10 augusti

Har ett ögontryck med medelvärdet 23 på båda ögonen. Är detta något att oroa mej för Min ålder är 73år

23 är gränsvärde för ögontrycket. Hos de flesta personer är det helt normalt, hos en del kan det innebära en risk för glaukom. För att kunna svara säkert på den frågan så måste en del ytterligare undersökningar göras förutom tryckmätningen. Eftersom trycket är normalt hos de flesta personer finns inte skäl till oro, men om du vill veta säkert så kan du ta kontakt med ögonläkare eller vissa optiker som gör en utvidgad undersökning tillsammans med ögonläkare.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare på Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

Hans Eriksson från Eksjö har slutat (april 2016) och lämnat Fråga doktorn-uppdraget efter många år och mängder av frågor om glaukom som han besvarat. Ett STORT TACK till Hans för ett jättefint arbete och god hjälp till våra medlemmar!

2016-08-06
Hej och tack för tips. Jag har också märkt stor skillnad på ljusförhållanden och hur ögonen mår i olika ljus. Det är tex mycket viktigt att ha en ljuskälla bakom TV:n så att inte kontrasterna blir för stora. Mvh Lola Bern
Lola Bern, Kalmar

2016-08-01