2 augusti

Eftersom jag enligt optiker i höstas hade ett för högt tryck i ögat på 22, så undrar jag varför man får detta, vad är det oftast som är orsaken? Jag har även grå starr på ena ögat och är 61 år. Jag skall tillbaka för ytterligare trycktagning, men skulle ändå gärna vilja veta anledningen till att man kan få detta?

Ett tryck på 22 behöver inte alls vara för högt. Ett normalt tryck kan variera mellan ca 10 till ca 25. Men ligger trycket över 20 är det en större risk att få glaukom (grön starr) och därför rekommenderas att ögontrycket kontrolleras igen. Så det är inte någon speciell orsak till att trycket ligger på den nivå som du beskriver utan det kan vara normalt.

Men en orsak till ett förhöjt ögontryck kan vara glaukom (grön starr). Mekanismen till det höga ögontrycket vid glaukom vet vi inte säkert, men är trycket förhöjt så finns det skäl till en undersökning hos ögonläkare för att undersöka ögat. Så gör en ny tryckkontroll hos optikern som det var tänkt att du ska göra.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2016-09-01
Jag är också jätteintresserad. Skickade en fråga i ämnet till Fråga doktorn i början av sommaren, men ännu inte fått något svar.
Ulla Alfredsson, Munkedal

2016-08-27
Hej, Vilka erfarenheter finns av den nya operationsmetoden XEN Gel Stent? Är mkt intresserad få höra från dig/er som gjort el har ngn bekant som gjort operationen.
Sören Holm, Hindås