Ögontrycket nr 1 • 2014

Ledare av Lars Steen

JO-anmälan som skjuter över målet

Bästa medlemmar och läsare!
Jag önskar er alla en god fortsättning på 2014, som jag hoppas och tror ska bli ytterligare ett framgångsrikt år för Glaukomförbundet och alla anslutna föreningar. Fortsatt statsbidrag på ungefär samma nivå bäddar också för detta. Läs mer >>

Anders Bergström, överläkare och medicine Doktor vid ögonkliniken SU/Mölndal medverkar i detta och nästa nummer av Ögontrycket med en ingående belysning av glaukomkirurgi. I detta nummer presenterar han klassiska och väletablerade metoder inom glaukomkirurgin för att i nästa nummer ta sig an mer nya och innovativa varianter. Genom ett flertal bildillustrationer och en ordlista blir det lättare för läsaren att följa och förstå de olika metoderna. För den verkligt intresserade finns också en diger lista på referenslitteratur som av utrymmesskäl ej publiceras i tidningen, men som kan mailas eller skickas med post för den som vill.

Kirurgisk behandling av glaukom kommer vanligen i fråga först om ögondroppar och laserbehandling inte räcker till. Om man trots maximal medicinsk behandling fortfarande ser en försämring, eller om dropparna leder till för stora biverkningar, är det dags att operera. De två klassiska väletablerade metoderna är trabekulektomi och shuntar. Läs mer >>