Världsglaukomdagen

Historiens första Världsglaukomdag hölls den 6 mars i år. Den är ett initiativ från World Glaucoma Association (WGA) och World Glaucoma Patient Association (WGPA) i USA. Dagen syftar till att öka medvetenheten om glaukom och att få fler människor att undersöka sig för sjukdomen. I hela världen hölls manifestationer denna dag för att uppmärksamma ögonsjukdomen som är den näst vanligaste orsaken till blindhet över världen. I Sverige hölls på flera håll informationsmöten i samarbete med läkemedelsföretag, SGF och lokala glaukomföreningar.

I Stockholm arrangerade S:t Eriks Ögonsjukhus ett informationsmöte som annonserades i några tidningar och mötte ett mycket stort gensvar. Den stora aulan i Norra Latin var fullsatt, och fler hade velat vara med. Läkare, bl a docent Enping Chen, och patienter berättade om sjukdomen och dess följder och mötet inleddes och avslutades med orgelmusik spelad av Roland Forsberg.

I Göteborg hölls ett möte där lokalen begränsade antalet deltagare till ca 80 personer. Dr Kristina Eriksson, hedersmedlem i Glaukomföreningen i Göteborg och mycket omtyckt föreläsare bland medlemmarna, verksam på ögonkliniken på Lundby sjukhus i Göteborg (Capio) informerade.

Småland – Öland anordnade två föreläsningar i anslutning till glaukomdagen. Den första hölls på själva Världsglaukomdagen i Kalmar då docent Stevan Latkovic, från ögonkliniken föreläste. Den andra hölls i Jönköping en månad senare där Stevan Laktovic återigen fick åhörarna att nästan andäktigt lyssna när han helt utan tekniska hjälpmedel berättade på ett fängslande sätt och utan krångliga ord om den stora problematiken kring glaukom. Många frågor ställdes och alla fick svar.

Professor Anders Heijl, docenterna Boel Bengtsson och Peter Åsman samt SGF´s ordförande Lars Steen medverkade i Malmö, där en omfattande forskning utförs på ett av de ledande glaukomcentra i Europa. Vid detta möte uppmanades glaukompatienterna att "tuffa till sig" i sin kontakt med ögonsjukvården och ställa högre krav exempelvis på oftare utförd synfältsundersökning än vartannat år.

En av initiativtagarna till den glaukomförening som så småningom blev Svenska Glaukomförbundet Per Anders Granström var föreläsare på Sörmlands informationsmöte i Nyköping, där ett 60-tal intresserade fick en god genomgång av glaukomets symptom och behandlingar.

Även i Umeå ”firades” glaukomdagen men öppen föreläsning av överläkare Christina Lindén.

Värmland anordnade ingen föreläsning utan valde ett annat sätt att uppmärksamma Världsglaukomdagen. På initiativ av ordförande Ewy Engström informerade styrelsen med broschyrer och samtal i Karlstads mest centrala affärscentrum, Mitt i City. Många intressanta samtal utspann sig som förhoppningsvis ökat kunskapen om ”grön starr”, en beteckning som betydligt fler var bekanta med än glaukom! Aktionen uppmärksammades i Värmlandstidningarna med artiklar dagen därpå.

Mer information om Världsglaukomdagen kan man få på engelska på webbsidan www.wgday.org

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkarna Hans Eriksson och Marcelo Ayala (fr hösten 2014), så svarar de så fort som möjligt. Hans Eriksson arbetar som ögonläkare på Ögonmottagningen i Eksjö, och som ögonkirurg på Memira. Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare på Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Vi publicerar din fråga här med ett svar. Vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller inte gäller glaukom.

2014-11-27
Min mor har haft glaukom sedan 44 år och är nu 88 år. Under sjukdomsförloppet har hon haft olika behandlingar. Perioder med ögondroppar och perioder utan ögondroppar. Hon har läst i vår tidning att ögondroppar innehåller tillväxthormoner. Hennes fråga är om dessa kan ha påverkat näsa och öron som enligt hennes uppfattning har blivit större under hennes senare period i livet. Finns forskning kring detta?
Ingmar Söderström, Sundsvall

2014-11-02
Jag är en tjej på 20år. Jag har kongenitalt glaukom (medfödd grönstarr). Jag har hört att många som har medfödd grönstarr har utvecklingsstörning, har stora problem med synen eller till och med dör. Jag har inga särskilt stora problem utan lever ett normalt liv. Jag har mycket dålig syn på vänster öga men har ganska bra syn på höger öga så jag har fått tillstånd till att ta körkort. Så nu undrar jag om det finns någon mer som jag som har klarat sig undan så bra? Någon som känner någon med grönstarr?
Amelia , Tranås