Världsglaukomdagen

Historiens första Världsglaukomdag hölls den 6 mars i år. Den är ett initiativ från World Glaucoma Association (WGA) och World Glaucoma Patient Association (WGPA) i USA. Dagen syftar till att öka medvetenheten om glaukom och att få fler människor att undersöka sig för sjukdomen. I hela världen hölls manifestationer denna dag för att uppmärksamma ögonsjukdomen som är den näst vanligaste orsaken till blindhet över världen. I Sverige hölls på flera håll informationsmöten i samarbete med läkemedelsföretag, SGF och lokala glaukomföreningar.

I Stockholm arrangerade S:t Eriks Ögonsjukhus ett informationsmöte som annonserades i några tidningar och mötte ett mycket stort gensvar. Den stora aulan i Norra Latin var fullsatt, och fler hade velat vara med. Läkare, bl a docent Enping Chen, och patienter berättade om sjukdomen och dess följder och mötet inleddes och avslutades med orgelmusik spelad av Roland Forsberg.

I Göteborg hölls ett möte där lokalen begränsade antalet deltagare till ca 80 personer. Dr Kristina Eriksson, hedersmedlem i Glaukomföreningen i Göteborg och mycket omtyckt föreläsare bland medlemmarna, verksam på ögonkliniken på Lundby sjukhus i Göteborg (Capio) informerade.

Småland – Öland anordnade två föreläsningar i anslutning till glaukomdagen. Den första hölls på själva Världsglaukomdagen i Kalmar då docent Stevan Latkovic, från ögonkliniken föreläste. Den andra hölls i Jönköping en månad senare där Stevan Laktovic återigen fick åhörarna att nästan andäktigt lyssna när han helt utan tekniska hjälpmedel berättade på ett fängslande sätt och utan krångliga ord om den stora problematiken kring glaukom. Många frågor ställdes och alla fick svar.

Professor Anders Heijl, docenterna Boel Bengtsson och Peter Åsman samt SGF´s ordförande Lars Steen medverkade i Malmö, där en omfattande forskning utförs på ett av de ledande glaukomcentra i Europa. Vid detta möte uppmanades glaukompatienterna att "tuffa till sig" i sin kontakt med ögonsjukvården och ställa högre krav exempelvis på oftare utförd synfältsundersökning än vartannat år.

En av initiativtagarna till den glaukomförening som så småningom blev Svenska Glaukomförbundet Per Anders Granström var föreläsare på Sörmlands informationsmöte i Nyköping, där ett 60-tal intresserade fick en god genomgång av glaukomets symptom och behandlingar.

Även i Umeå ”firades” glaukomdagen men öppen föreläsning av överläkare Christina Lindén.

Värmland anordnade ingen föreläsning utan valde ett annat sätt att uppmärksamma Världsglaukomdagen. På initiativ av ordförande Ewy Engström informerade styrelsen med broschyrer och samtal i Karlstads mest centrala affärscentrum, Mitt i City. Många intressanta samtal utspann sig som förhoppningsvis ökat kunskapen om ”grön starr”, en beteckning som betydligt fler var bekanta med än glaukom! Aktionen uppmärksammades i Värmlandstidningarna med artiklar dagen därpå.

Mer information om Världsglaukomdagen kan man få på engelska på webbsidan www.wgday.org

Fråga ögonläkaren Hans Eriksson om glaukom, så svarar han så fort som möjligt. Hans Eriksson arbetar som ögonläkare på Ögonmottagningen i Eksjö, och som ögonkirurg på Memira. Vi publicerar din fråga här med ett svar. Vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller inte gäller glaukom.

2014-07-20
Hej. Jag har fått mitt körkort indragen efter ett synfält undersökning. Har skrivit till Transportstyrelsen om själva undersökningen och resultatet som inte speglar verkligheten. Jag har en bortfall i nedre synfältet och enligt mig påverkar den defekten på inget sätt min körförmåga, i övrigt bra syn. Skrivit om andra händelser också i samband med undersökningen. Har överhuvudtaget inte blev bemött om mina synpunkter. Fick bara en kort svar att körkortet dras in. Min fråga till Glaukomförbundet: är det någon som ni känner till som har överklagat till Europadomstolen en körkorts indragning baserad på en synfältsundersökning? Vänliga hälsningar Annamaria Nelson tyvärr har inte kunnat bli medlem i Förbundet trotts upprepade påstötningar sedan 5:e maj. Det är "Strul med att öppna bankkonto" har jag fått veta
Annamaria Nelson, Gränna

2014-07-05
Fråga ögonläkaren Hans Eriksson: Vad är den vanligaste orsaken till att personer blir felaktigt diagnostiserade med glaukom.
kenneth, Sthlm