Världsglaukomdagen

Historiens första Världsglaukomdag hölls den 6 mars i år. Den är ett initiativ från World Glaucoma Association (WGA) och World Glaucoma Patient Association (WGPA) i USA. Dagen syftar till att öka medvetenheten om glaukom och att få fler människor att undersöka sig för sjukdomen. I hela världen hölls manifestationer denna dag för att uppmärksamma ögonsjukdomen som är den näst vanligaste orsaken till blindhet över världen. I Sverige hölls på flera håll informationsmöten i samarbete med läkemedelsföretag, SGF och lokala glaukomföreningar.

I Stockholm arrangerade S:t Eriks Ögonsjukhus ett informationsmöte som annonserades i några tidningar och mötte ett mycket stort gensvar. Den stora aulan i Norra Latin var fullsatt, och fler hade velat vara med. Läkare, bl a docent Enping Chen, och patienter berättade om sjukdomen och dess följder och mötet inleddes och avslutades med orgelmusik spelad av Roland Forsberg.

I Göteborg hölls ett möte där lokalen begränsade antalet deltagare till ca 80 personer. Dr Kristina Eriksson, hedersmedlem i Glaukomföreningen i Göteborg och mycket omtyckt föreläsare bland medlemmarna, verksam på ögonkliniken på Lundby sjukhus i Göteborg (Capio) informerade.

Småland – Öland anordnade två föreläsningar i anslutning till glaukomdagen. Den första hölls på själva Världsglaukomdagen i Kalmar då docent Stevan Latkovic, från ögonkliniken föreläste. Den andra hölls i Jönköping en månad senare där Stevan Laktovic återigen fick åhörarna att nästan andäktigt lyssna när han helt utan tekniska hjälpmedel berättade på ett fängslande sätt och utan krångliga ord om den stora problematiken kring glaukom. Många frågor ställdes och alla fick svar.

Professor Anders Heijl, docenterna Boel Bengtsson och Peter Åsman samt SGF´s ordförande Lars Steen medverkade i Malmö, där en omfattande forskning utförs på ett av de ledande glaukomcentra i Europa. Vid detta möte uppmanades glaukompatienterna att "tuffa till sig" i sin kontakt med ögonsjukvården och ställa högre krav exempelvis på oftare utförd synfältsundersökning än vartannat år.

En av initiativtagarna till den glaukomförening som så småningom blev Svenska Glaukomförbundet Per Anders Granström var föreläsare på Sörmlands informationsmöte i Nyköping, där ett 60-tal intresserade fick en god genomgång av glaukomets symptom och behandlingar.

Även i Umeå ”firades” glaukomdagen men öppen föreläsning av överläkare Christina Lindén.

Värmland anordnade ingen föreläsning utan valde ett annat sätt att uppmärksamma Världsglaukomdagen. På initiativ av ordförande Ewy Engström informerade styrelsen med broschyrer och samtal i Karlstads mest centrala affärscentrum, Mitt i City. Många intressanta samtal utspann sig som förhoppningsvis ökat kunskapen om ”grön starr”, en beteckning som betydligt fler var bekanta med än glaukom! Aktionen uppmärksammades i Värmlandstidningarna med artiklar dagen därpå.

Mer information om Världsglaukomdagen kan man få på engelska på webbsidan www.wgday.org

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2016-11-22
Hej Efter akut besök i Nyköping konstaterades att båd Pilokarpin och Simrinza i flaska var jag starkt allergisk emot. Togs bort och nu börjar svullnad och illrödheten ton abort. Fast jag varit på många akutställen har man inte pratat om konserveringsmedlet och allergi. Jag har 4 mån gått med sveda och illrött öga. Nu har jag pipetter och det funkar bra med Pilokarpin och Truosopt samt Ganfort. Trycket är som högst på morgonen är det alltid så?
Anders Hedström, Tystberga

2016-11-15