Syd

Alla intresserade är välkomna på föreläsningen

Hur upptäcks glaukom och hur behandlas sjukdomen bäst?

Av överläkare Anders Bergström, ögonkliniken vid Skånes universitetssjukhus

Onsdag 8 november kl 17.00–ca kl 18.00

Militärhemmet, Stortorget i Karlskrona

Anmälan senast 31 okt, tel 040-471195 förmiddagar eller mejla till syd@glaukomforbundet.se

Efter föredraget bjuder föreningen på kaffe och fralla till alla föranmälda.

Fri entré.

Årsmöte med intressant optikerföredrag

Nils Widenfors tackar Göran Skjöld för ett intressant föredrag med en vårbukett.

Glaukomföreningen Syd höll sitt årsmöte den 10 april i SPFs lokal i Malmö med 36 deltagare. Styrelsens sammansättning ändrades så att Leopold Ericson valdes som ordinarie ledamot och Ulla Göransson blev nyvald suppleant.

Efter årsmötet fick vi lyssna till ett mycket intressant föredrag av optiker Göran Skjöld från Skjöld/Skjöld & Grönvalls optikerfirma i Malmö. Göran Skjöld hade nyss kommit hem från en vidareutbildning i USA och berättade en väldigt omfattande beskrivning av hur en välutbildad optiker arbetar. Vi var många som var imponerade av Göran Skjölds kunnande och hans särskilda behörigheter att utföra ganska omfattande ögonundersökningar.

Jag har tidigare lyssnat på många optikerföredrag men detta var något som var mycket övertygande och vi fick lära oss att dagens optiker med särskilda utbildningar har behörigheter att utföra mycket omfattande ögonundersökningar som tidigare endast utfördes av ögonläkare eller ögonsjuksköterskor.

Förr i tiden sysslade optikerna med utprovning av glasögon och försäljning av bågar men dagens optiker har en medicinsk utbildning och dessutom ofta en vidareutbildning som ger behörighet att använda diagnostiska läkemedel vid undersökningarna.

Ögontrycksmätning, ögonbottenfotografering, synfältsundersökning och behörighet att använda så kallade diagnostiska droppar var några undersökningar som Göran Skjöld med sin personal numera kan utföra, vilket är en stor resurs inom ögonsjukvården. Alla är medvetna om att ögonklinikerna är oerhört ansträngda med långa väntetider men med optiker med särskild behörighet blir dom en stor och efterlängtad tillgång inom ögonsjukvården.

Göran Skjöld har en omfattande optikerutbildning med bl.a. en amerikansk examen i optometri, en MSc i klinisk Optometri, FAAO (Fellow American Academy of Optometry) samt är legitimerad optiker.

Under föredraget och den efterföljande frågestunden, medverkade också dottern Alexandra Skjöld som också har en amerikansk examen Msc i klinisk optometri samt är legitimerad optiker.

Under föredraget bjöd föreningen på kaffe och smörgås och vi var många som var förvånade över vad en optiker med särskild behörighet kan utföra. Avslutningsvis överlämnade föreningen en vårbukett och framförde ett stort tack för en otroligt intressant och innehållsrik föreläsning.

Text: Nils Widenfors, ordförande
Foto: Alexandra Skjöld

Världsglaukomveckan 2017

Stort intresse för
glaukom och kirurgi

Glaukomföreningen Syd anordnade en mycket efterlängtad föreläsning under Världsglaukomveckan i CRCs aula, SUS, Malmö. Det var överläkaren och glaukomkirurgen Jesper Hougaard vid SUS Malmö som inför nästintill fullsatt aula inledde sitt föredrag med en kort presentation av sin läkarkarriär och fortsatte sedan med att förklara olika operationer som präglades av noggrant och intressant innehåll.

Bakgrunden till föredraget var att många medlemmar anmält stort intresse inför ögonkirurgi  och en del har beskrivit rädsla med bland annat sömnlöshet inför en eventuell operation samt uppgifter från bekanta om bedövning med en "spruta" i ögat och sedan en "kniv i ögat" hade ökat på rädslan betydligt.

Dr Hougaard hade en speciell och otrolig förmåga att lugna, förklara och avdramatisera operationerna och till sin hjälp visades illustrerande bilder och även olika filmklipp.

Det blev en grundlig information om allt från standardmetoder, trabekulektomi, shuntar med och utan ventil, laserbehandling samt till den senaste tekniken XEN Gel Stent som SUS Malmö började med i november 2016 samt även en ny teknik med pulserande laser, vilket bland annat skall vara mer skonsamt för ögonen.

Avslutningsvis fanns möjlighet att ställa frågor till Dr Hougaard och många tog tillfället i akt och fick sina frågor besvarade på ett lättförstått sätt.

Efter den här mycket intressanta och lärorika föreläsningen lämnade vi aulan med mycket erhållen information samt en del med mindre rädsla inför en eventuell operation.

Text och foto: Nils Widenfors, ordförande

Fullsatt när glaukomforskare föreläste i Ystad

I oktober 2016 hade Syd ett informationsmöte på lasarettet i Ystad och vi hade förmånen att engagera glaukomforskaren docent Boel Bengtsson som föredragshållare i ämnet Vad synfältsundersökningen visar om ditt glaukom.

Föredraget blev ganska fort fulltecknat för det visade sig vara ett stort intresse. Närvarande var 67 personer. På grund av platsbrist fick ett mindre antal lyssna på föredraget utanför lokalen.

Boel Bengtsson hade lättillustrerande bilder av olika synfält som bl a visade vad som händer med våra synfält med olika behandlingar och bl a resultaten när medicin har ordinerats försent. Upptäcks sjukdomen vid ett tidigt stadie är behandlingsresultaten mycket goda. Blindhet hör numera till det ovanliga.

Föredraget var särskilt intressant och innehöll många förklaringar hur synfälten tolkas och hur viktigt det är att sköta sin medicinering regelbundet – utan avbrott.

Om du vill se så bra som möjligt så länge som möjligt
– Ta dina ögondroppar!

Vill du bli medlem? Årsavgiften är 200 kr för enskild person och 50 kronor per familjemedlem. Klicka på Bli medlem och fyll i formuläret så får du ett inbetalningskort med posten. Du kan även betala avgiften via internetbank till plusgiro nr 444 14 56-3. Kom ihåg att skriva avsändarens namn och adress.

Föreningens adress:

Glaukomföreningen Syd

Kontakt & Presentation

Nils Widenfors (ordf), Karlskrona, 0706-12 01 76 nils.widenfors@telia.com
Leopold Ericson (vice ordf), Malmö 040-47 11 95
Karin Christensson
(sekr), Kristianstad 044-12 40 92
Klas Nyberg (kassör), Nyhamnsläge 042-36 74 12
Jonny Nord (ledamot), Malmö 040-13 56 59, 0705-88 42 28
Siv Hallström
(suppleant), Ramlösa 042-29 27 59, 0734-20 16 35
Stig Larsson
(suppleant), Malmö 040-30 26 70, 0707-72 19 47
Ulla Göransson
(suppleant), Helsingborg 0709-28 30 86

Glaukomföreningen Syd bildades år 2000 och har ett verksamhetsfält som omfattar Blekinge, Halland och Skåne. Vår främsta uppgift är att vara ett stöd för och informera patienter som har glaukom. En annan viktig uppgift är att sprida kunskap om glaukom till allmänheten.

Hur arbetar vi? Minst två gånger om året bjuder vi in till möten på olika platser inom regionen. Vid dessa tillfällen informerar ögonläkare, ögonsjuksköterska eller andra personer, som har kunskaper om glaukom eller angränsande områden. Då har du också möjlighet att ställa frågor till föreläsarna och dessutom träffa oss i styrelsen. Kontakta oss om du vill ha något möte i ditt område eller om du vill att vi ska informera i din förening.

Föreningens adress:

Glaukomföreningen Syd