Sörmland

Torsdag 15 november kl 14.00-16.00

Stora salen, Pensionärernas Hus

Djulögatan 51

Ordförande Birgitta Hedin visar bilder och berättar om glaukom.
• Hur upplever du din sjukdom? • Får du den vård du behöver?

Vi bjuder på kaffe med dopp!

Välkommen!

Glaukomföreningen Sörmland i samarbete med
Studieförbundet Vuxenskolan.

Höstmöte med glaukomföreläsning

Glaukomföreningen i Sörmland hade den 2 oktober höstmöte på Seniorcentrum i Eskilstuna.

Läkare Jan Söderberg vid Ögonkliniken Optalmica visade bilder och förklarade var i ögat de olika sjukdomarna drabbar oss. De närvarande ställde frågor både om gula fläckens problem och glaukom, vad det finns för behandlingar och vad man kan vänta sig i framtiden. Jan Söderberg besvarade alla frågor och gav mycket ingående svar.

Under mötet bjöds alla deltagare på kaffe med dopp. Styrelsen informerade också om hur föreningen arbetar i hela länet, samt om kommande caféträffar i Eskilstuna och Strängnäs.

Ingalill Blixt                                  Okt 2018

Höstens första caféträff i Eskilstuna

Glaukomföreningen i Sörmland hade höstens första caféträff i Eskilstuna den 13 september. Träffen ägde traditionsenligt rum på trevliga Café Bönan på Köpmangatan, där det serverades gott kaffe och goda bakverk. Fler och fler deltagare ansluter sig till träffarna vilket är glädjande.

Iréne Myrelid                                  Sept 2018

Presentation av föreningen

När Svenska Glaukomförbundet bildades 1999 var en av dess första uppgifter att starta glaukomföreningar ute i landet. I Stockholm och Göteborg fanns ju föreningar sedan tidigare men en av de föreningar som bildades först var den i Sörmland. En interimsstyrelse utsågs våren 2000 och sedan bildades föreningen, med säte i Katrineholm, formellt i oktober samma år. Vid utgången av 2001 var antalet medlemmar 48, 2013 är det 80.

Syftet med föreningen är främst att öka glaukomikers kunskap om sin sjukdom, att sprida information om glaukom bland allmänheten, främja bra samarbete med sjukvården och uppmuntra forskning. Detta försöker vi uppnå genom att anordna informationsträffar för medlemmar och allmänhet med glaukomläkare och andra som föreläsare, arrangera samtalsgrupper där glaukomiker får träffas och samtala om sina erfarenheter och upplevelser, medverka vid ögonmottagningarnas utbildningar för nydiagnosticerade patienter, delta i handikappdagar och syncentralens brukarråd, skriva insändare i lokalpress och uppvakta politiker mm.

Vill du vara med? Klicka här på länken Bli medlem och fyll i formuläret så kommer ett inbetalningskort med posten. Du behöver inte bo i Sörmland för att vara medlem!

Varmt välkommen som medlem!

Kontakt i Sörmland

Kontakta ordförande Birgitta Hedin, Trosa, tel 070-342 00 83
eller via e-post sormland@glaukomforbundet.se om du vill veta mer.

Postadress: c/o Birgitta Hedin,
Hagvägen 2, 619 91 Trosa