Ny studie visar bättre effekt med prostagladiner

torsdag 14 januari

Ny studie visar bättre effekt med prostaglandiner
än traditionell behandling vid grön starr.

Resultaten av en omfattande svensk studie visar stora effektskillnader vid behandling av ögonsjukdomen glaukom (grön starr). Vanligtvis behandlas glaukompatienter i första hand med traditionell behandling ("usual care") – i andra hand ordinerar man modernare läkemedel som prostaglandiner. Studien visar dock att behandling med prostaglandinen latanoprost (Xalatan) håller trycket i ögat nere flera år längre än traditionell behandling. Dessutom visar studiens hälsoekonomiska resultat att kostnaden inte är högre än med traditionell behandling.

— Det är allmänt känt att prostaglandiner ger en effektiv och långvarig sänkning av ögontrycket vid glaukom. Men jag är förvånad att skillnaden mellan den och andra tillgängliga behandlingar var så markant. Att behandlingen dessutom inte visade sig vara dyrare utifrån en hälsoekonomisk analys för den grupp som fick börja med det effektivare läkemedlet är naturligtvis positivt. Det kan därför finnas anledning att ordinera prostaglandinbehandling direkt till fler patienter i framtiden, säger Björn Friström, överläkare på ögonkliniken vid Linköpings Universitetssjukhus och huvudprövare i studien.

19 svenska studiecenter
Studien som heter XES publiceras i det senaste numret av den välrenommerade medicinska tidskriften ACTA (november 2009). Studien genomfördes på 326 patienter. Patienterna som deltog kom från 19 centra i Sverige respektive 7 centra i Finland. Studien pågick i tre år.

Studiens primära syfte var att jämföra hur länge olika behandlingsformer mot glaukom lyckas hålla ett lågt tryck i ögat. I studien behandlades hälften av patienterna (164 personer) med traditionell behandling ("usual care"), främst i form av betablockerare och karbanhydrashämmare, vilka inte innehåller prostaglandiner. Den andra hälften av patienterna (162 personer) behandlandes med prostaglandinen latanoprost (Xalatan).

Prostaglandinbehandling sänker trycket längre tid
I genomsnitt erhöll de patienter som behandlades med traditionell behandling ett acceptabelt lågt tryck i ögat i ett år medan de patienter som behandlades med prostaglandinen latanoprost (Xalatan) hade ett acceptabelt lågt tryck i ögat i tre år. Ingen ökad behandlingskostnad med prostaglandin jämfört med traditionell behandling.

För att kunna göra en hälsoekonomisk utvärdering av de två olika behandlingsstrategierna jämförde man även hur mycket de olika behandlingarna kostade hälso- och sjukvården i form av resursanvändning. Studiens hälsoekonomiska resultat visade att kostnaden (i form av medelkostnad) för den grupp där behandlingen initierades med prostaglandinen latanoprost (Xalatan) inte var större än för de andra läkemedel som ingick i den traditionella behandlingen. Dessutom var medelvärdet för öppenvårdskostnaderna signifikant lägre för de patienter som hade behandlats med prostaglandinen latanoprost (Xalatan) jämfört med traditionell behandling.

Fråga ögonläkaren Hans Eriksson om glaukom, så svarar han så fort som möjligt. Hans Eriksson arbetar som ögonläkare på Ögonmottagningen i Eksjö, och som ögonkirurg på Memira. Vi publicerar din fråga här med ett svar. Vi kan ibland behöva redigera i texten som du skriver. Får du inget svar på din fråga har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller inte gäller glaukom.

2014-07-20
Hej. Jag har fått mitt körkort indragen efter ett synfält undersökning. Har skrivit till Transportstyrelsen om själva undersökningen och resultatet som inte speglar verkligheten. Jag har en bortfall i nedre synfältet och enligt mig påverkar den defekten på inget sätt min körförmåga, i övrigt bra syn. Skrivit om andra händelser också i samband med undersökningen. Har överhuvudtaget inte blev bemött om mina synpunkter. Fick bara en kort svar att körkortet dras in. Min fråga till Glaukomförbundet: är det någon som ni känner till som har överklagat till Europadomstolen en körkorts indragning baserad på en synfältsundersökning? Vänliga hälsningar Annamaria Nelson tyvärr har inte kunnat bli medlem i Förbundet trotts upprepade påstötningar sedan 5:e maj. Det är "Strul med att öppna bankkonto" har jag fått veta
Annamaria Nelson, Gränna

2014-07-05
Fråga ögonläkaren Hans Eriksson: Vad är den vanligaste orsaken till att personer blir felaktigt diagnostiserade med glaukom.
kenneth, Sthlm