En lyckad konferens

onsdag 14 oktober

Planeringskonferens med jubileumsmiddag

En lyckad konferens har hållits av glaukomförbundet. Alla nio regionalföreningarna var representerade. Första dagen inleddes av Ingrid Svanteson från Humanus Utbildning AB. Hon fick oss alla att arbeta flitigt med formerna för hur vi ska göra för att värva nya medlemmar, vårda våra medlemmar och informera allmänheten. Eftermiddagen avslutades med en tävling. Deltagarna fick i uppdrag att bilda ord med bokstäverna i ordet glaukom. De fick 10 minuter på sig att skriva ner så många ord de kom på.

På kvällen samlades vi till 10-års-jubileumsmiddag med inbjudna gäster. Under middagen hölls flera inspirerande tal. Både allsång och solosång ljöd i den vackra matsalen med kristallkronor i taket och speglar på väggarna. Prisutdelning för eftermiddagens ordtävling skedde med jubel och applåder. Segraren hade skrivit ner 34 ord. Priserna var ljudböcker, som skänkts av Norstedt. Några gamla trotjänare honorerades också med ljudböcker.

Dag 2 lyssnade vi till föreläsningar av Cathrine Pålsson Ahlgren, ledamot i Socialutskottet. Föredraget gav oss inblickar i det politiska systemet och mod till att ta fler kontakter framöver.

Tiina Nummi-Södergren, förbundsordförande för Synskadades Riksförbund höll också hon ett bejublat föredrag om hur Synskadades Riksförbund är strukturerat och förändringen av medlemsstruktur och aktuella frågor under de över 100 år de funnits.

Avslutningsvis hade vi en timme för interna diskussioner och därefter lunch innan vi skingrades ut i det vackra höstvädret.

Glaukomförbundet tackar Norstedt för de aktuella ljudböcker de så generöst gav oss och som vi hade glädjen att dela ut till alla medverkande gäster och pristagare i tävlingen, TACK!

oktober 2009